Princípy výberu gitarového programu

Posted on

Úspech koncertu často závisí od programu, ktorý si vyberieme. Všeobecne sa používa päť kritérií na zostavenie koncertného repertoáru.

1.Princíp kontrastu

Podľa charakteru skladieb – virtuózne, živé skladby sa striedajú v protiklade s lyrickými. Tento princíp má nedostatok – v prípade, že je program rozsiahly, ku koncu koncertu poslucháč “dostane horúčku”. Princíp kontrastu je vhodný pri krátkych koncertných vystúpeniach (5-6 skladieb).

2. Princíp historického obdobia

Väčšina súčasných koncertných programov je zostavená podľa zásady “od renesancie po súčasnosť”. Podstatou tohto princípu je ukázať vývoj hudby cez prizmu času.
Zahrať po jednom diele v každom historickom štýle (barokový, klasicistický, romantický, moderný) je zvyčajne zaujímavé a má veľký účinok na poslucháčov, okrem toho gitarista demonštruje schopnosť hrať v rôznych hudobných štýloch (ovšem nie vždy ).

3. Princíp jedného skladateľa (jedného obdobia)

Na takéto koncerty sa môžu podujať len hudobníci s veľkými skúsenosťami. Napríklad David Russell nahral na disk komplet Francisca Tárrega a Antonia Laura.

4. Princíp cyklu skladieb

Na koncerte sa hrajú ľubovoľné cykly skladieb. Napríklad Andrés Segovia interpretoval cyklus”Castillos de Espana”, ktorý skomponoval Federico Moreno Torroba, Kazuhito Yamashita hral zas “12 etúd” Heitora Villa-Lobosa, atď.

5. Princíp jedného štýlu

Sú gitaristi, ktorí hrajú prevažne v jednom štýle, ale veľmi dobre. Napr.: Costas Cotsiolis hrá výnimočne hudbu Lea Brouwera, Pavel Steidl zas hudbu Johanna Kaspara Mertza atď.
Toto sú základné princípy zostavovania koncertných programov. Preskúmajme najpopulárnejší princíp: “Od renesancie po súčasnosť“. Štruktúra programu je napríkald takáto:
⦁ Johann Sebastian Bach, Silvius Leopold Weiss, John Dowland, Gaspar Sanz, Alonso Mudarra, Luis de Milan, Robert de Visée atď.
⦁ Fernando Sor, Mauro Giuliani, Dionisio Aguado, Luigi Legnaniho, Niccolò Paganini, Ferdinando Carulli, atď.
⦁ Francisco Tárrega, Isaac Albéniz, Enrique Granados, Joaquin Turina atď.
⦁ Manuel Maria Ponce, Astor Piazzolla, Leo Brouwer, Roland Dyens, Nikita Koshkin atď.
A znova platí: virtuózne alebo lyrické, svižné, koloratívne.
Teraz môžeme zo zoznamu zvoliť skladby podľa vlastného hudobného vkusu, samozrejme s ohľadom na svoje technické možnosti. Neodporúčam hrať “na doraz“, budete sa cítiť počas predstavenie uvoľnenejšie, čo je dobre.
Voľne preložené zo stránky Classical Guitar Library

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.